Saturday, October 25, 2008

Mentari & Bulan

Assalamualaikum..

Aku skarang berada di opis & semua kerja pun buat masa skg ni blum lagi datang mencari aku (syukurrr..) Lantas aku pun baca2 lah blog2 org lain mana tau ada stori2 hebat yg aku termiss selama aku hidup ni..

Tup-tup aku pun terjumpa la blog si aiso no ehh silap.. aiso ni..

Memang aku akui teori yg dia kemukakan tentang bulan & matahari tu tersangatlah interesting sampai klu aku berenti baca di tengah jalan rasa mcm sia2 hidup aku ni hahahhahahh tembirangnya aku ni... Dan aku jgk mcm agree sama teori kenapa matahari akan timbul di sebelah barat naaaaaannnnttiiii.. (mcm agree saja la.. pasal aku masi blur2 skit pasal teori ni.. mau dibaca balik2 baitu...)

Tapi ada satu persoalan yg timbul di dlm otak aku time aku baca artikel ni.. nda tau la mungkin jawapannya begitu 'simple & clean' sampai aku pun nda nampak klu ada di depan mata..

Begini baitu..

Even skg ni pun suda ada area2 di bumi ni yg cuma menerima cahaya matahari utk beberapa lama saja.. umpamanya klu aku nda silap di Antarctica (South Pole), klu diorg tengah "winter wonderland" tu, diorg langsung nda menerima cahaya matahari.. dan, klu time summer di sana tu.. mataharinya pun cuma keluar sampai mcm atas horizon saja.. buli imagine ka? Klu si aiso punya lukisan cuma tahap2 tadika, aku langsung la nda pandai melukis.. jadi aku nda buli tunjuk dlm diagram.. yg aku buli cakap, kedudukan matahari itu every day mcm time waktu petang yg sebelum sunset tu..

Jadi, klu lah bumi berhenti berputar di atas paksinya, apa la jadi sama South Pole tu ah? Mungkin kah tempat tu akan menjadi satu tempat umpama ais batu yg kena bikin dlm esbok? Lagipun, paksi bumi ni bukannya 90° berdiri kan? Mcm mereng2 skit tu tau, sama ja mcm Menara Pisa di Itali tu.. ehh? Di Itali kaitu? Malas mau buat cross-check reference, jadi hantam sajalah..

Klu si aiso ada terbaca ni.. barangkali buli la dia explain kasi aku apa jadi sama South Pole tu kan? Kesian itu penguin2 di sana..

Bah.. klu ada apa2 lagi nanti aku update la dlm blog ni nanti.. Ciao!

p/s: Ooo baru aku paham kenapa kebanyakan perempuan datang gila dia waktu datang bulan.. jadi buli dikatakan la perempuan akan menjadi werewolf time datang bulan tu kan? Pasal nda lagi terurus dirinya hahahahahhh...

3 comments:

Mu Rong said...

hahahahah adoii sakit perut sa baca blog si dewi ni, emmm.. mari kita tunggu jawapan si aiso tatapi lebih baik ko post persualan mu di blog dia sendiri hehehe..

sa rasa tu beliau2 yg tinggal di northpole besa sudah bah tu teda mataari macam tu ikan di lautan dalam yang teda sampai cahaya tu, sampai tumbuh lampu di sesungut. Mungkin time tu manusia dan penguin sana pindah pi sabah nda pun tumbuh lampu juga di dahi hehehe...

Aiso said...

yo... hm betul laitu miring2 mcm pisa tower. btul jg di itali. keadaan di south pole tu masi juga mcm skrg la cuma tebalik ja arah tu matahari pindah wpun very slow dia pindah. d sana kan 6 bulan matahari nda terbenam dan sebaliknya. hm... nanti aku verify balik la, ini aku main spontan jak guring ni.

eezaleeza said...

dik.. bm2 bingung sdh baca ne.. adeh~ mcm nda buli diterima utak ne bha.. ram sama processor nda power lg kali.. hahahahh...

p/s: brain freez minum mocha + ketawa yg berlebihan.. hahahaha