Tuesday, December 2, 2008

Aku dan Orion..

Assalamualaikum..

Yo! Macam, orait jgk ka hari ni? Aku masi di rumah ba ni, sedang meng'upload' gambar2 yg aku ambik semasa berlangsungnya event FIFA Online 2 Open Beta di Palm Square, Centre Point pada Ahad yg lepas.. Sepatutnya benda ni aku buli buat di opis bah, tapi nda tau la kenapa budu aku mlm tu, aku transfer gambar2 tu semua di laptop, lepas tu yg dlm memory card tu aku pigi delete la pula.. adess... Tapi benda suda jadi, so aku terpaksa la buat ni di rumah.. Hehe, confirm diorg di opis cakap aku escape kerja, sedap ja mulut diorg ni becakap kan? Hahahahhah...

Malam tu, aku terima SMS dari si Aiso yg berbunyi begini:

"Kalau kau tgk ke timur nampak orion. Jelas dia punya belt."

Hmmm, aku pun terpinga-pinga seketika.. pandang ke timur dari mana tu ah?? Jadi aku pun SMS dia balik mau tgk dari mana (sualan bonus betul).. Dia pun balas balik buli tengok dari mana saja, asal tau di mana arah timur, tempat matahari terbit. Menurut si Aiso lagi, dlm jam 11 mlm gitu orion akan berada di atas kepala, terpaksa mendongak kepala klu mau tengok.. Dan pada ketika itu aku suda pun berada di luar rumah dengan kamera, bersedia utk mengambil gambar Orion's Belt yg buli tahan jgk femes dia tu hehehehh..

Huh, bukan senang mau ambik gambar Orion ni rupanya.. lebih2 lagi pasal aku tidak punya sebarang aksesori kamera yg begitu canggih, setakat 2 lens, 1 berjarak dekat (18mm-55mm) dan 1 lagi berjarak jauh (55mm-200mm).. jadi klu pun aku mau ambik gambar Orion ni, aku terpaksa guna lens jarak jauh tu la.. Oppss skijap aku check dulu suda siap upload ka gambar2 tu..

Berkat usaha, kesabaran dan sokongan padu dari diri sendiri, nyamuk2 dan dewa2 di sekeliling (wahahahahahh nda sia2 jgk aku disangka hantu oleh si Onot malam tu).. akhirnya buli la dikatakan berjaya jgk aku ambik gambar Orion tu.. walaupun sebenarnya kabur2 bah tu gambar, begitu banyak aku ambik gambar Orion, 2 saja bah yg kira ok2 saja kualitinya.. Nda apa, Insya-Allah di kemudian hari dpt la aku ambik gambar Orion yg lebih cantik dan indah dari yg aku ambik malam tu, dan Insya-Allah dengan lens yg lebih canggih la.. KALAU ADA DUIT.. mahal tu tau hahhahahh..

Yang ini ialah gambar Orion's Belt yg berjaya aku ambik secara dekat.. tapi hairan jgk aku kenapa rupa dia begitu ah.. mcm bola2 pula tu.. oh, mungkin pasal buruk skil aku ni hahahhaha.. Silap2 urg ingat aku lukis sendiri ni gambar oh.. aiyoooo....


Lucu jgk kalau aku ingat2 malam tu, utk memudahkan aku melihat Orion, aku kasi
mati lampu di luar, gelap la sikit kan.. lepas tu jiran aku pun kasi mati lampu luar, tambah la gelap.. Nasib nda mati karan, gelap gulita la jadinya.. Ambik punya ambik, sampai last2 teduduk aku di lantai.. tangan aku pun begagar suda, mmg la klu suda pakai lens jarak jauh tu, confirm gagar2 la bah tangan ni.. buruuukk... Terpaksa jgk aku ambik jangka masa yg panjang utk ambik gambar tu, aku rasa klu lama lagimemang di atas kepala suda Orion tu.. nyamuk2 pun berpiknik di luar tu bersantapkan darah si tukang ambik gambar yg belum lagi mau masuk rumah selagi nda terambik gambar yg dia mau tu..

Dan segala usaha aku malam tu aku suda paparkan di blog ni.. Amacam?

Ba kah, belum lagi siap gambar2 ni kena upload.. sangkut di tengah jalan ka? Abis...

Ciao!

6 comments:

AragangTandik said...

wah terror juga ko dek. mana satu ka yang dikasi nama orion tu - ? sanggup ko di gigit nyamuk aaah. Bagus bagus ada komitmen ni nampaknya.

Aiso said...

yesssszaaaaaa... ini yg aku suka sama ko ni dewi. aku cerita saja tapi ko kasi bukti bergambar wooo. aku ambik ko jadi astronomi fotografer la ni buli ka? ada suda idea aku suru kau gambar apa supaya ko akan nampak betapa cantiknya pemandangan di atas tu waktu malam. nda apa, palan2 ar. nanti aku kasi info dlm blog aku mana mau tinguk, dan gambar. k, teruskan hobi yg berfaedah ini. ada kawan aku menang fotografi padahal dia pun beginner. tp dia ada p kursus fotografi la. kadang2 gambar yg kau ambil tu mahal ooo kana offer, beratus ratus. bagus ko try gambar yg ada identiti sabah dan astronomi. missalnya orion di tanjung aru kaaa... dll. hehehe. ko tau kah, di bawah tu orion's belt ada nebulae yg laaagi femes. nama tu nebulae ialah The Horsehead Nebulae. Nda tau aku dapatka kemera ko ambil tu. Kemdian di Orion ni satu bintang dia namanya betelguese. Warna kemerahan tu. haaaa.... inilah satu contoh bintang yang hampir mati dan sudah mengembang tu macam aku cerita dalam blog aku. betelguese ini sejenis redgiant. itu nebulae susah mau tinguk, kena at least guna 8-inch (200mm)teleskop. tapi kalu nampak terus ko rasa suda travel jutaan batu woo... the feeling maaaann...

DewiNuwa said...

wawawawawaaa terharunyaaaaa ahhahhaha apa mcm ni astronomi fotographer ah? yaba bernas betul jgk idea tu kan.. ada la ba ni pigi tg aru tgh2 malam hahhaha.. klu nda silap ada jgk aku nampak bintang yg warna merah2 tu, tapi sbb aku suda edit itu gambar maka nda nampak suda warna asal.. tapi betul la malam tu, terpukau betul aku tgk bintang2 di langit tu.. ada yg pandai tukar2 warna lagi...

Mu Rong said...

susah2 seja kamurang gambar tu langit mo tinguk di orion belt. Di tangan kanan aku pun ada orion belt, tidak percaya tanya si aiso.. hehehe..

bagus tu Dewi aku suka sama gamar2 mu.. try la masuk comptetion di discovery atau kalau local petronas pun ada juga. Ganbateh~!

Aiso said...

aik macam besawang suda ni blog nda kana update oh...

Day Dreamer~ said...

eloooo... can u hear the echo? sunyi nya... sunyiiii nyaaa.... sunyiiiii nyaaaaa.....

adik capatlah update...